Παρασκευή 18 Μαρτίου 2011

Κόλλησε στη γραφειοκρατία ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων
Ορατό κίνδυνο να χαθούν 12 εκατ. ευρώ, τα οποία διασφαλίστηκαν από το ΕΣΠΑ, αντιμετωπίζει ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Ευκαρπία, καθώς το έργο παραμένει κολλημένο από τον περασμένο Οκτώβριο, οπότε και δημοπρατήθηκε.
Ο Σταθμός επρόκειτο να αρχίσει να κατασκευάζεται τον Νοέμβριο του 2010, δίνοντας ανάσα στο πρόβλημα των σκουπιδιών στην πόλη, ωστόσο το έργο δεν άρχισε ποτέ, αφού εκτός των 80 εγκρίσεων που πήρε, σήμερα απαιτούνται άλλα 28 έγγραφα δημοσίων υπηρεσιών.
Επί της ουσίας το φιλόδοξο έργο του ΣΜΑ στην Ευκαρπία αδυνατεί να βγει από το γραφειοκρατικό δαίδαλο των αρμοδίων υπηρεσιών, ενώ ο χρόνος που χάθηκε είναι σχεδόν αυτός που απαιτείται για την κατασκευή και ολοκλήρωσή του. Ο Σταθμός Μεταφόρτωσης, όταν κατασκευαστεί, θα δώσει μεγάλη ανάσα στην πόλη, που πνίγεται συχνά πυκνά από τη συσσώρευση των σκουπιδιών στους κάδους, αφού στο ΣΜΑ θα μπορούν να μεταφέρονται και να αποθηκεύονται περί τους 1.000 τόνους ημερησίως, πριν καταλήξουν στο ΧΥΤΑ της Μαυροράχης βορειοδυτικά της Θεσσαλονίκης.      
«Δυστυχώς η γραφειοκρατία στην Ελλάδα πνίγει τα έργα, μικρά και μεγάλα, εν προκειμένω περιβαλλοντικά, στερώντας στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες περιοχές τη δυνατότητα να διαχειριστούν με ασφάλεια τα απορρίμματα» σχολίασε δηκτικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου ΟΤΑ νομού Θεσσαλονίκης (φορέας υλοποίησης του έργου), Γιάννης Ζουρνάς. Σύμφωνα με τον ίδιο, το έργο πήρε μέχρι σήμερα 80 εγκρίσεις, δυστυχώς, ο εργολάβος δεν μπορεί να εκδώσει οικοδομική άδεια, επειδή απαιτούνται άλλα 28 έγγραφα από δημόσιες υπηρεσίες.
Κίνδυνος να χαθεί το έργο
Το έργο του Σταθμού Μεταφόρτωσης, όπως και ο ΧΥΤΑ Μαυροράχης στο παρελθόν, έπεσε θύμα του γραφειοκρατικού δαιδάλου, παρότι ο Σύνδεσμος ΟΤΑ νομού Θεσσαλονίκης κατάφερε να το δημοπρατήσει στις 21 Οκτωβρίου του 2010. Ο ΣΜΑ ανατέθηκε σε κοινοπραξία, προκειμένου οι εργασίες να ολοκληρωθούν σε έξι-επτά μήνες και, αν υπήρχαν ενστάσεις και προσφυγές, να αποπερατώνονταν σε ένα χρόνο.
Αντ’ αυτού όμως ο Σταθμός Μεταφόρτωσης παραμένει σχεδιασμένος… στα χαρτιά, καθώς όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Ζουρνάς, δόθηκαν 80 εγκρίσεις και σήμερα ο εργολάβος θα πρέπει να πάρει άλλα 28 έγγραφα σχετικά με την κατασκευή του έργου για να μπορέσει να πάρει την οικοδομική άδεια. Η καθυστέρηση αυτή όμως δεν είναι η πρώτη που συναντά το έργο, καθώς οι διαδικασίες για το ΣΜΑ άρχισαν το 2004, όταν δόθηκε 1 εκατ. ευρώ από τον τότε υφυπουργό Ανάπτυξης Χρ. Φώλια για τις μελέτες. Σήμερα έξι χρόνια μετά, δηλαδή 72 μήνες, το έργο, που επρόκειτο να βάλει θεμέλια, κολλάει όχι στη χρηματοδότηση αλλά στις εγκρίσεις.
Λιγότερα σκουπίδια και έξοδα
Ο σταθμός μεταφόρτωσης χωροθετήθηκε σε ιδιόκτητο οικόπεδο του Συνδέσμου ΟΤΑ στην Ευκαρπία. Θα μπορεί να δέχεται ημερησίως 1.100 τόνους σκουπιδιών σε 24ωρη βάρδια, από επτά περιοχές της Θεσσαλονίκης, ενώ η λειτουργία του θα αποσυμφορήσει το ΣΜΑ του κεντρικού δήμου, δίνοντας τη δυνατότητα στους γειτονικούς ΟΤΑ της ανατολικής πλευράς να αποθηκεύουν τα απορρίμματά τους στο σταθμό του Φοίνικα. Επιπλέον τα οφέλη του θα είναι πολλαπλά, τόσο για το περιβάλλον όσο και για τους δήμους, οι οποίοι με τη λειτουργία του ΣΜΑ εκτιμάται ότι θα μειώσουν κατά 15% τα ανταποδοτικά τους τέλη.
Ο ΣΜΑ είναι ο πρώτος στην Ελλάδα, κλειστού τύπου, ενώ είναι το δεύτερο, μετά το ΧΥΤΑ Μαυροράχης, περιβαλλοντικό έργο στο νομό Θεσσαλονίκης, για το οποίο δεν αποκλείεται, όταν αρχίσει να κατασκευάζεται, να προκληθούν αντιδράσεις από τους κατοίκους της γύρω περιοχής.
Στο Σταθμό θα μεταφορτώνεται το 60% των απορριμμάτων του κεντρικού δήμου, ενώ θα μειώνεται ο όγκος των απορριμμάτων. Επίσης με τη λειτουργία του θα απαλλαγεί η πόλη από τα σκουπίδια σε περιόδους απεργίας, καθώς η αποκομιδή θα γίνεται κανονικά, δεδομένου ότι τα απορρίμματα μπορεί να παραμείνουν στο σταθμό για τρεις-τέσσερις μέρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου