Κυριακή 14 Απριλίου 2013


Στο όνομα μιας δήθεν ισόρροπης ανάπτυξης θυσιάστηκε η εξυπηρέτηση του δημότη

    Κώστας Πλαγάκος


Το Δημοτικό Συμβούλιο πρόσφατα ψήφισε τον Οργανισμό Εσωτερικών Υπηρεσιών (ΟΕΥ) του Δήμου Χαλκηδόνος. Με τον ΟΕΥ, μεταξύ άλλων, καθορίζεται και περιγράφεται αναλυτικά η διάρθρωση των υπηρεσιών του Δήμου καθώς και οι αρμοδιότητες της κάθε υπηρεσίας.

Το νέο περιβάλλον στο οποίο καλείται να λειτουργήσει ο νέος μας Δήμος καθιστά αναγκαία α) την οργάνωση υπηρεσιών για την άσκηση των ήδη υφιστάμενων αρμοδιοτήτων αλλά και των νέων αρμοδιοτήτων που προέρχονται κυρίως από την νομαρχιακή αυτοδιοίκηση και τις οποίες επιφορτίζονται πλέον οι Δήμοι (π.χ. Πολεοδομία, Δημόσια Υγεία, Κοινωνική Πρόνοια) και β) την αποκέντρωση ορισμένων υπηρεσιών για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.

Δυστυχώς, οι δύο αυτές ανάγκες δεν λήφθηκαν υπόψη στον ΟΕΥ που ψηφίστηκε πρόσφατα από το Δημοτικό μας Συμβούλιο και πλέον είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα μπορέσουν επιτέλους οι υπάλληλοι των τριών πρώην Δήμων να συνεργαστούν προκειμένου να παρέχουν φιλικές προς τον δημότη υπηρεσίες. Και ασφαλώς για την αδυναμία τους αυτή δεν θα ευθύνονται οι ίδιοι.

Η δημοτική αρχή, συμπολίτευση και αντιπολίτευση, μάλλον είδε τον ΟΕΥ ως ευκαιρία ψηφοθηρίας και λαϊκισμού και όχι ως ευκαιρία για τη συγκρότηση σύγχρονων, ισχυρών, αξιόπιστων και λειτουργικών δημοτικών υπηρεσιών.

Αρκεί να αναφερθεί ότι ο ΟΕΥ που ψηφίστηκε πριν από δέκα περίπου ημέρες προβλέπει το «σπάσιμο» των 3 κεντρικών υπηρεσιών του Δήμου (τεχνική, οικονομική, διοικητική) σε 11 επιμέρους τμήματα διασκορπισμένα μάλιστα στους τρεις πρώην Δήμους. Επίσης, προβλέπει ότι οι αποκεντρωμένες υπηρεσίες, αυτές δηλαδή που θα εδρεύουν στα δημοτικά καταστήματα Αγίου Αθανασίου και Χαλκηδόνας, θα αποτελούνται από 14 γραφεία. Επιπλέον, θεσμοθετούνται 10 αυτοτελή γραφεία, τα οποία θα υπάγονται απευθείας στον Δήμαρχο.

Αλήθεια, από την στιγμή που ο αριθμός των εργαζομένων στον Δήμο μας διαρκώς μειώνεται πώς θα στελεχωθούν όλα αυτά τα τμήματα και όλες αυτές οι υπηρεσίες ώστε να έχουμε έναν λειτουργικό Δήμο; Αλήθεια, πώς θα ελέγχεται το προσωπικό του Δήμου από τον Διευθυντή του και τον Δήμαρχο όταν αυτό είναι διασκορπισμένο σε διάφορα σημεία;

Όπως προαναφέρθηκε η αποκέντρωση ορισμένων υπηρεσιών για την καλύτερη εξυπηρέτηση του δημότη θα έπρεπε να είναι βασική προτεραιότητα. Ακολουθούν μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι η αναγκαιότητα αυτή δεν λήφθηκε υπόψη κατά την σύνταξη του ΟΕΥ του Δήμου μας και αυτό που έγινε ήταν μία κατ’ επίφαση αποκέντρωση, διαμελισμός στην πραγματικότητα, ο οποίος καθιστά εξαιρετικά δυσχερή την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς τον δημότη.

- Η μέριμνα για την συντήρηση, την βελτίωση, την καθαριότητα των σχολικών κτιρίων και γενικότερα ό,τι έχει να κάνει με τον χώρο της εκπαίδευσης θα ανήκει στο Αυτοτελές Τμήμα Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νέας Γενιάς, το οποίο θα εδρεύει στην Χαλκηδόνα και δεν θα υπάρχει αντίστοιχο γραφείο ούτε στα Κουφάλια ούτε στον Άγιο Αθανάσιο.

- Ό,τι σχετίζεται με άδειες καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, μουσικών οργάνων, επισιτιστικών καταστημάτων, πλανοδίου εμπορίου, καντίνες κλπ έχει χρεωθεί στο Αυτοτελές Τμήμα Τοπικής Επιχειρηματικότητας, Οικονομικής και Αγροτικής Ανάπτυξης, το οποίο θα εδρεύει στον Άγιο Αθανάσιο, χωρίς και εδώ να λειτουργούν αντίστοιχα γραφεία σε Κουφάλια και Χαλκηδόνα.

- Με τον «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» μεταφέρεται στους Δήμους η μέριμνα για την καταβολή προνοιακών επιδομάτων σε τυφλούς, κωφάλαλους, παραπληγικούς κλπ. Την ευθύνη αυτή η δημοτική μας αρχή την έχει εντάξει στο Αυτοτελές Τμήμα Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικής Προστασίας το οποίο θα έχει έδρα στην Χαλκηδόνα χωρίς και εδώ να υπάρχει γραφείο στις άλλες δύο δημοτικές ενότητες.

- Η συλλογή των αδέσποτων ζώων αποφασίστηκε να χρεωθεί, επίσης, στο Αυτοτελές Τμήμα Τοπικής Επιχειρηματικότητας, Οικονομικής και Αγροτικής Ανάπτυξης, το οποίο θα εδρεύει στον Άγιο Αθανάσιο.

Παρατηρούμε, δηλαδή, ότι για συνήθη προβλήματα που απασχολούν καθημερινά τους κατοίκους και των δεκαεπτά οικισμών του Δήμου μας, θα πρέπει οι συνδημότες μας εκπαιδευτικοί, επαγγελματίες, ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, απλοί δημότες να διανύουν αποστάσεις και να επιβαρύνονται με απώλεια χρημάτων και χρόνου τη στιγμή που όπως προαναφέρθηκε προβλέπεται η λειτουργία πληθώρας γραφείων στις έδρες των τριών πρώην Δήμων με αντικείμενα, όμως, άσχετα με την εξυπηρέτηση του δημότη. Για παράδειγμα, η ενημέρωση των λογιστικών βιβλίων του Δήμου, η καταχώρηση των τιμολογίων και η διενέργεια των σχετικών λογιστικών εγγραφών προβλέπεται να γίνεται από υπαλλήλους που θα έχουν έδρα είτε στα Κουφάλια, είτε στον Άγιο Αθανάσιο είτε στην Χαλκηδόνα. Η επικάλυψη αρμοδιοτήτων βέβαια, όλοι γνωρίζουμε, ότι προκαλεί και ταλαιπωρία στον δημότη αλλά και ανευθυνότητα στο υπαλληλικό προσωπικό.

Δεν είναι όμως μόνο ο δημότης αυτός που θα ταλαιπωρείται και θα χάνει τον χρόνο του σε άσκοπες μετακινήσεις. Επίσης, οι εργαζόμενοι των υπηρεσιών του Δήμου θα πρέπει καθημερινά να είναι στους δρόμους, προκειμένου να ανταποκρίνονται στις ανάγκες που παρουσιάζονται, καθώς, ενώ θα έχουν έδρα σε μία συγκεκριμένη δημοτική κοινότητα, θα πρέπει να υποστηρίζουν τις ανάγκες ενός Δήμου 17 κοινοτήτων. Γνωρίζουμε καλά ότι η υποστήριξη αυτή πολλές φορές δεν μπορεί να γίνει από το γραφείο αλλά απαιτείται η φυσική παρουσία του υπαλλήλου σε διάφορα σημεία του Δήμου, προκειμένου να ικανοποιηθεί το αίτημα του δημότη.

Ας ελπίσουμε ότι η δημοτική αρχή σύντομα θα αντιληφθεί τις αδυναμίες του ΟΕΥ που ψήφισε στο όνομα μιας δήθεν ισόρροπης ανάπτυξης, σαν να ερχόταν η ανάπτυξη στον τόπο μας με την εγκατάσταση ορισμένων γραφείων, και θα φροντίσει για την αναθεώρησή του.

Πηγή : εφημερίδα  "ΕΝΟΤΗΤΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου