Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2011

Ερχεται «τσουνάμι» συγχωνεύσεων σε σχολεία

Σημαντικές αλλαγές στο σχολικό χάρτη του νομού Θεσσαλονίκης αναμένεται να επιφέρουν οι συγχωνεύσεις των διδακτηρίων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προωθεί το υπουργείο Παιδείας σε όλη τη χώρα με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, τον εξορθολογισμό στη διασπορά των σχολικών μονάδων και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, ώστε να διευκολύνεται και να υποστηρίζεται η εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας για όλους τους μαθητές της επικράτειας.

Ειδικά για το νομό Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με πληροφορίες, προτείνονται συνενώσεις συστεγαζόμενων σχολείων και δη όσων λειτουργούν σε μισθωμένα κτίρια αλλά και μετατροπές εξαθέσιων σχολείων σε δωδεκαθέσια, αν και ακόμη δεν έχουν κατατεθεί επίσημα οι προτάσεις από τις αρμόδιες διευθύνσεις. Η εκτίμηση πάντως στελεχών της εκπαίδευσης είναι πως εάν ισχύσουν τα κριτήρια, πολλά σχολεία της Θεσσαλονίκης θα καταργηθούν, ενώ στη δίνη του κυκλώνα θα βρεθούν κυρίως τα νηπαιαγωγεία.
Εν αναμονή της εγκυκλίου του υπουργείου Παιδείας για τις προωθούμενες αλλαγές που αφορούν στις συγχωνεύσεις διδακτηρίων βρίσκονται οι αρμόδιες υπηρεσίες, ώστε να προχωρήσουν στη συλλογή στοιχείων σχετικά με το ποια νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια και τεχνικά σχολεία μπορούν να συνενωθούν, προκειμένου να εξασφαλιστούν πόροι, στο πλαίσιο των μέτρων λιτότητας που λαμβάνει η κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συνενώσεις που προτείνονται με κριτήριο τον αριθμό μαθητών.
«Πρόκειται για σχολεία με μικρό αριθμό μαθητών των 80, των 100 και 120 ατόμων. Στις προτάσεις μας λαμβάνουμε υπόψη μας και το τι θα γίνει με την οργανικότητα των θέσεων των εκπαιδευτικών», τόνισε η διευθύντρια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανατολικής Θεσσαλονίκης Αλκηστις Ζερβοπούλου, σχολιάζοντας το σκεπτικό με το οποίο θα προταθούν οι συνενώσεις στην περιοχή ευθύνης της.
Τα κριτήρια
Οπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, στη διαδικασία των συνενώσεων με στόχο τη δημιουργία Σχολικών Κέντρων και Πολυδύναμων Σχολικών Μονάδων με αυστηρά παιδαγωγικά κριτήρια θα προσμετρούνται τα δημογραφικά στοιχεία κάθε περιοχής (ρυθμός μείωσης των μαθητών), η χιλιομετρική απόσταση που καλείται να διανύσει κάθε μαθητής (όχι παραπάνω από 10 χιλιόμετρα ή μετακίνηση μισής ώρας σε συνάρτηση με το γεωγραφικό ανάγλυφο και τις καιρικές συνθήκες της κάθε περιοχής), καθώς και οι κτιριακές υποδομές (εγκαταστάσεις, εξοπλισμός κ.ά.) στο σχολείο μετακίνησης. Στο πλαίσιο αυτό, οι νέες πολυδύναμες σχολικές δομές, οι οποίες επιλέγονται βάσει των αρτιότερων κτιριακών εγκαταστάσεων - υποδομών, θα λειτουργήσουν ως ενιαία σχολική μονάδα και όχι ως παράρτημα. Ωστόσο από το πρόγραμμα συνενώσεων εξαιρούνται τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των απομονωμένων και απομακρυσμένων ορεινών και νησιωτικών περιοχών της χώρας, στις οποίες οι αποστάσεις, οι καιρικές και οι συγκοινωνιακές συνθήκες δεν διασφαλίζουν τις παιδαγωγικές προϋποθέσεις για την ασφαλή και άνετη μεταφορά των μαθητών.
Οι βασικοί παιδαγωγικοί στόχοι του νέου οργανωτικού σχεδιασμού είναι να υπάρχει ένας δάσκαλος ανά τάξη, στα δημοτικά σχολεία, καθώς και ικανός αριθμός μαθητών ανά τάξη. «Τα οφέλη που προκύπτουν είναι ότι με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η οργάνωση των Πολυδύναμων Σχολικών Κέντρων σε Ολοήμερα Σχολεία, υποστηρίζεται η λειτουργία τμημάτων ένταξης και ενισχυτικής διδασκαλίας και υλοποιούνται επαρκέστερα και αρτιότερα καινοτόμες δράσεις και πρωτοποριακά προγράμματα διδασκαλίας», επισημαίνεται στην ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας.
Αντιδράσεις
Το ζήτημα πάντως των συνενώσεων των σχολικών μονάδων έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στον εκπαιδευτικό κόσμο, ο οποίος δηλώνει πλήρη άγνοια για τις επιχειρούμενες αλλαγές. Χτες μάλιστα δάσκαλοι και καθηγητές πραγματοποίησαν στάσεις εργασίας και συγκεντρώσεις, στις κατά τόπους διευθύνσεις εκπαίδευσης της χώρας εκφράζοντας την αντίθεσή τους στις συγχωνεύσεις. Στη Θεσσαλονίκη εκπαιδευτικοί πραγματοποίησαν παράσταση διαμαρτυρίας στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας (λεωφόρος Γεωργικής Σχολής 65), ενώ αντιπροσωπεία τους ανέβηκε στα γραφεία προκειμένου να συναντήσει τον περιφερειακό διευθυντή Εκπαίδευσης Θεόδωρο Καρτσιώτη, για να του επιδώσει ψήφισμα με το οποίο καταγγέλλει ως αντιπαιδαγωγική την πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε συμπτύξεις σχολείων αμφισβητώντας τα κριτήρια επιλογής των σχολικών μονάδων.
«Είμαστε αντίθετοι στις συγχωνεύσεις των σχολείων, διότι αυτό θα επιβαρύνει και την εργασιακή κατάσταση των εκπαιδευτικών, ενώ θα δημιουργήσει προβλήματα στους μαθητές και στις οικογένειές τους. Αυτό σημαίνει ότι από τη μια θα δημιουργηθούν τριαντάρια τμήματα και από την άλλη αν διαλύσουν μονάδες τεχνικών σχολείων που βρίσκονται σε απομακρυσμένα σημεία θα αναγκαστούν παιδιά να ταξιδεύουν από τη μια άκρη της πόλης στην άλλη. Ποιος θα αναλάβει τη μετακίνηση αυτών των παιδιών με δεδομένο πως έχουν περιοριστεί και τα κονδύλια με τις μετακινήσεις;», τόνισε ο πρόεδρος της Γ' ΕΛΜΕ-Θ, Τριαντάφυλλος Τρανός.
 «Είναι προφανές ότι περισσότερα παιδιά θα στοιβάζονται στην κάθε τάξη. Οταν ένα ολόκληρο λύκειο συνενώνεται με ένα άλλο είναι προφανές ότι θα δημιουργηθεί κάτι τέτοιο. Ολα γίνονται για λόγους οικονομίας», δήλωσε ο ίδιος. Προβληματισμό ωστόσο προκαλεί στην εκπαιδευτική κοινότητα και ο τρόπος διάθεσης των κονδυλίων στις σχολικές επιτροπές, αφού πλέον αυτές θα περιοριστούν στον αριθμό και ως εκ τούτου και τα ήδη μειωμένα χρήματα που λάμβαναν έως σήμερα. Σημειώνεται ότι τα σχολεία υπό τη νέα τους μορφή θα λειτουργήσουν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου