Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου 2013

ΝΕΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ Αυτή είναι η Θεσσαλονίκη των επόμενων ετών



Του Άγγελου Ν. Βάσσου

«Ο σχεδιασμός που προβλέπεται ενισχύει την εξωστρέφεια της Θεσσαλονίκης, διατηρεί, προστατεύει και αναδεικνύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της και την καθιστά διεθνή πόλο» υποστήριξε ο υπουργός. Παράλληλα, ο κ. Μανιάτης πρόσθεσε ότι «μέσα από την επίλυση των εκκρεμοτήτων του χώρου μπορεί να γίνει και πάλι ισχυρή, να αναπτύξει την κεντρικότητά της ως προς τα περιμετρικά αστικά κέντρα και τους αναπτυξιακούς, παραγωγικούς και επιχειρηματικούς πόλους και άξονες και να διαμορφώσει σαφείς προϋποθέσεις ανάπτυξης, επιτρέποντας να γίνει ελκυστική τόσο για τους πολίτες όσο και τους για επενδυτές».

Η ΝΕΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Το νέο Ρυθμιστικό επαναπροσδιορίζει τη μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης με τα σημερινά δεδομένα και αναδιατυπώνει, σύμφωνα με τις αναπτυξιακές κατευθύνσεις, τη συγκεκριμένη μητροπολιτική ενότητα της χώρας.
Ειδικότερα, με βάση την πρόταση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης (ΟΡΘΕ), ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενδυνάμωση του μητροπολιτικού κέντρου, για τη δημιουργία ενός ισχυρού κέντρου αναφοράς ως προς την ευρύτερη περιοχή, αλλά και τη χώρα, γενικότερα. Παράλληλα, έμφαση δίνεται στην υποστήριξη ενός πολυκεντρικού συστήματος που θα λειτουργεί στον ευρύτερο χώρο, για τη σωστή μετάβαση από το κέντρο στην περιφέρεια, για την ανάπτυξη και τη δυναμική αλληλεπίδραση των διαφόρων περιοχών, αλλά και για την αξιολόγηση περιβαλλοντικών ζητημάτων της πρότασης σε συνδυασμό με όλα τα σύνθετα δεδομένα του σχεδιασμού, στο πλαίσιο της ενιαίας διαχείρισης ευαίσθητων οικοσυστημάτων.

ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ

Ήδη, το σχέδιο νόμου με την πρόταση για το νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στα χέρια του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Απόστολου Τζιτζικώστα, του προέδρου της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Σίμου Δανιηλίδη, αλλά και του δημάρχου Θεσσαλονίκης, κ. Γιάννη Μπουτάρη.
Μάλιστα, μέσα στο αμέσως προσεχές διάστημα θα πραγματοποιηθεί η δημόσια παρουσίασή του, με περαιτέρω εξειδίκευση των θεμάτων και διαβούλευση με τους φορείς, σύμφωνα με τις ανάγκες του κεντρικού δήμου και των δήμων του πολεοδομικού συγκροτήματος, στο πλαίσιο ενός δομικού σχεδίου, ώστε να προωθηθεί η κατάθεσή του στη Βουλή.
«Το νομοσχέδιο για το νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης αποτελεί προσπάθεια ετών του υπουργείου και του Οργανισμού Θεσσαλονίκης. Από την πλευρά μας, επιταχύνουμε τις επόμενες κινήσεις μας, προκειμένου να το καταθέσουμε στη Βουλή των Ελλήνων» δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Μανιάτης. Όπως υποστηρίζει, το νέο Ρυθμιστικό «δεν αποτελεί μια αποσπασματική ‘τακτοποίηση’ εκκρεμοτήτων, αλλά εντάσσεται στο πλαίσιο της επιχείρησης εθνικής χωρικής ανασυγκρότησης του συνόλου της χώρας. Μια ολοκληρωμένη πολιτική με ρεαλιστικό επιχειρησιακό σχέδιο υλοποίησης, με βάση το οποίο διασυνδέουμε οργανικά τη χωρική ανασυγκρότηση με την ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή και την αειφόρο διαχείριση του φυσικού μας πλούτου».

Η «ΝΕΑ» ΠΟΛΗ: «ΒΙΤΡΙΝΑ» ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΣΤΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ, ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΣΤΑ ΔΥΤΙΚΑ

Ως πεδίο εφαρμογής του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης (ΡΣΘ) ορίζεται η γεωγραφική περιοχή εντός των διοικητικών ορίων των δήμων (α) της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, (β) της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής, (γ) της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς, (δ) του δήμου Πέλλας της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας, (ε) του δήμου Αλεξάνδρειας της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας και (στ) του δήμου Πύδνας-Κολινδρού της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας. Χρονικός ορίζοντας για την προώθηση και υλοποίηση των στόχων και των μέτρων που προβλέπονται ορίζεται το διάστημα έως το 2027, χωρίς ενδιάμεσες προγραμματικές περιόδους.
Με βάση τα ιδιαίτερα γεωγραφικά, παραγωγικά, αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά της και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα δεδομένα της διοικητικής οργάνωσης, η περιοχή εφαρμογής του νέου ΡΣΘ οργανώνεται στις εξής επιμέρους χωρικές ενότητες:

- Ενότητα Μητροπολιτικού Κέντρου: πρόκειται για την περιοχή που περιλαμβάνεται εντός των εδαφικών-διοικητικών ορίων των δήμων i. Θεσσαλονίκης, ii. Καλαμαριάς, iii. Κορδελιού-Ευόσμου, iv. Νεάπολης-Συκεών, v. Παύλου Μελά, vi. Αμπελοκήπων-Μενεμένης, vii. Πυλαίας-Χορτιάτη, viii.
Χαλκηδόνος, ix. Δέλτα, x. Θέρμης και xi. Θερμαϊκού και των δημοτικών ενοτήτων Καλλιθέας και Ωραιοκάστρου του δήμου Ωραιοκάστρου.

Στην υπόλοιπη περιοχή εφαρμογής του νέου ΡΣΘ ορίζονται:

- Ενότητα Ευρύτερης Ζώνης Λιμνών: αφορά την περιοχή που περιλαμβάνεται εντός των εδαφικών διοικητικών ορίων των δήμων Λαγκαδά και Βόλβης και της δημοτικής ενότητας Μυγδονίας του δήμου Ωραιοκάστρου της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.

- Ενότητα Χαλκιδικής: πρόκειται για την περιοχή που περιλαμβάνεται εντός των εδαφικών διοικητικών ορίων των δήμων Πολυγύρου, Σιθωνίας, Κασσάνδρας, Νέας Προποντίδας και Αριστοτέλη της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής.

- Ενότητα Κιλκίς: αφορά την περιοχή που περιλαμβάνεται εντός των εδαφικών διοικητικών ορίων των δήμων Κιλκίς και Παιονίας της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς.

- Ενότητα Δυτικής Ζώνης Αξιού: πρόκειται για την περιοχή που περιλαμβάνεται εντός των εδαφικών διοικητικών ορίων του δήμου Πέλλας της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας, του δήμου Αλεξάνδρειας της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας και του δήμου Πύδνας-Κολινδρού της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας.



ΔΙΑΚΡΙΤΟΙ ΡΟΛΟΙ ΓΙΑ ΤΟ
ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ

Εντός της χωρικής ενότητας του Μητροπολιτικού Κέντρου:
01. Το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης (ΠΣΘ) συνιστά και προγραμματίζεται ως ο κυρίως πόλος μητροπολιτικής, περιφερειακής και διεθνούς εμβέλειας. Ο ρόλος του, ο οποίος πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω, είναι αυτός του κέντρου υπηρεσιών, λειτουργιών και αποφάσεων, του επιχειρηματικού κέντρου, του πολιτιστικού και εκπαιδευτικού κέντρου, του πόλου θαλάσσιων μεταφορών και του κεντρικού προορισμού τουρισμού πόλης.
02. Ο πόλος της ανατολικής Θεσσαλονίκης, στα ανατολικά του ΠΣΘ, συνιστά και προγραμματίζεται ως πόλος έλξης μονάδων καινοτομίας, έρευνας και μεταποίησης και, ταυτόχρονα, υπηρεσιών κλίμακας του αστικού πληθυσμού (όπως εμπορικές και εκθεσιακές εγκαταστάσεις, ξενοδοχειακά συγκροτήματα, νοσηλευτικά ιδρύματα και δραστηριότητες αναψυχής), μέσω και της αξιοποίησης της εγγύτητας της περιοχής στην από αέρα πύλη εισόδου του αερολιμένα.
03. Ο πόλος της δυτικής Θεσσαλονίκης, στα δυτικά του ΠΣΘ, συνιστά και προγραμματίζεται ως πόλος συγκέντρωσης δραστηριοτήτων μεταποίησης, χονδρεμπορίου, διαμετακόμισης και εκθεσιακών κέντρων, αξιοποιώντας την προνομιακή του θέση ως προς το εθνικό και διεθνικό μεταφορικό δίκτυο. Για τον σκοπό αυτόν απαιτείται η συγκέντρωση των δραστηριοτήτων σε οργανωμένους υποδοχείς και η εξυγίανση των ήδη υφισταμένων υποδοχέων, ταυτόχρονα με την αντιμετώπιση του θέματος του βιομηχανικού κινδύνου. Επιπλέον, είναι επιθυμητή η ενίσχυσή του με δραστηριότητες ερευνητικές και επιχειρηματικές, όπως και με ξενοδοχειακές και νοσηλευτικές εγκαταστάσεις, αλλά και με εγκαταστάσεις αναψυχής.

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ-ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Με βάση το προτεινόμενο σχέδιο, υλοποιούνται οι εξής παρεμβάσεις σε περιβαλλοντικό επίπεδο:
01. Εφαρμόζεται ολοκληρωμένο πρόγραμμα προστασίας και διαχείρισης του περιαστικού δάσους Θεσσαλονίκης (Σέιχ-Σου), το οποίο περιλαμβάνει: (α) τη σύνταξη και επεξεργασία ΠΔ χαρακτηρισμού του ως Περιφερειακού Πάρκου, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, (β) τη σύνταξη και εφαρμογή διαχειριστικού σχεδίου για τη φύλαξη, παρακολούθηση και διαχείριση της επισκεψιμότητάς του, (γ) σχέδιο ενεργειών και έργων για την ενοποίηση του περιαστικού δάσους στον άξονα των δασικών εκτάσεων Χορτιάτη - Θέρμης - Πανοράματος - Φιλύρου - Πολίχνης - Ωραιοκάστρου - Νεοχωρούδας - Πενταλόφου, ώστε να εξασφαλίζεται η αναγκαία συνέχεια του ευρύτερου δασικού οικοσυστήματος.
02. Ορίζεται Μητροπολιτικό Πάρκο πολιτισμού και πρασίνου Θεσσαλονίκης, το οποίο εκτείνεται στις περιοχές Λευκού Πύργου, πάρκου ΧΑΝΘ, Θεάτρου Κήπου, Βασιλικού Θεάτρου, αρχαιολογικού μουσείου, χώρου ΔΕΘ, πανεπιστημίων, Γ’ Σώματος Στρατού και Πεδίου του Άρεως, με εκτόνωση στην περιοχή της Ευαγγελίστριας και τους Κήπους του Πασά.
03. Αναβαθμίζεται καθ’ όλο το μήκος της ακτογραμμής το τοπίο, η προσβασιμότητα και η ανάδειξη του παραλιακού μετώπου, σύμφωνα με τις αρχές της ολοκληρωμένης διαχείρισης της παράκτιας ζώνης, με επιμέρους παρεμβάσεις που αφορούν (α) την περιβαλλοντική αποκατάσταση των εκβολών του Δενδροποτάμου και της παραποτάμιας ζώνης του Γαλλικού ποταμού, (β) την ανάδειξη και διατήρηση της οικολογικής αξίας της παραλιακής ζώνης της Καλαμαριάς, (γ) την εξυγίανση, αποκατάσταση της συνέχειας και ενίσχυση της προσβασιμότητας, για την ανάπτυξη ήπιων χρήσεων αναψυχής στο παραλιακό μέτωπο των δήμων Πυλαίας, Χορτιάτη και Θέρμης.
Παράλληλα, ανασυντάσσονται οι ελεύθεροι χώροι του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης (ΠΣΘ) μέσα από: (α) την τοπιακή, περιβαλλοντική εξυγίανση, διευθέτηση και διαμόρφωση της ανατολικής περιφερειακής τάφρου και των χειμάρρων που απορρέουν σ’ αυτήν και διασχίζουν το ΠΣΘ (Κωνσταντινίδη, Τούμπας, Μαλακοπής, Ελαιόρεμα, Χαλίλ Ντερέ και Αλλατίνη) και την ένταξή της μέσα από μια οικολογική προσέγγιση ως στοιχείου της πόλης και διατήρησης της αστικής οικολογίας. (β) Την προώθηση προγράμματος αστικής και τοπιακής ανάπλασης, στο πλαίσιο ολοκληρωμένων παρεμβάσεων στο δυτικό τόξο (από τον δήμο Συκεών μέχρι και τις εκβολές του Δενδροποτάμου). (γ) Την ένταξη των στρατοπέδων που βρίσκονται εντός ή στις παρυφές του ΠΣΘ στο δίκτυο ελεύθερων χώρων, με κύρια και κατά προτεραιότητα χρήση το αστικό πράσινο.

ΥΠΟΔΟΜΕΣ: ΚΟΜΒΟΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΤΟ «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ», ΑΝΟΙΓΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ

Βάσει του προτεινόμενου, νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» προγραμματίζεται ως κύριος κόμβος διεθνών επιβατικών μεταφορών, κατά τρόπο ώστε να διατηρεί ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά κατάλληλα για τη συνεχή και ικανή εξυπηρέτηση των φόρτων. Παράλληλα, λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα, προκειμένου η λειτουργία του να μην προκαλεί επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων και στο φυσικό περιβάλλον.
Την ίδια στιγμή, ο χώρος του επιβατικού τερματικού σταθμού στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ενοποιείται λειτουργικά με τον αστικό ιστό της πόλης, βελτιώνεται και αξιοποιείται η οδική σύνδεσή του με τον άξονα Πάτρας-Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Ευζώνων (ΠΑΘΕ). Παράλληλα, ορίζεται ότι ο επιβατικός σιδηροδρομικός σταθμός της Θεσσαλονίκης και ο μείζων τερματικός σταθμός λεωφορείων ΚΤΕΛ, στην περιοχή του Δενδροποτάμου, εξυπηρετούν τοπικές, υπερτοπικές και διεθνείς ανάγκες ως «πολυτροπικά κέντρα».

«ΛΙΦΤΙΝΓΚ» ΣΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ

Τα ιστορικά κέντρα των πόλεων της περιοχής εφαρμογής του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου οριοθετούνται μετά από μελέτη και κατάρτιση σχεδίων δράσης, με σκοπό τη ρύθμιση, την προστασία και την ανάδειξή τους. Κύριες κατευθύνσεις είναι: (α) η ανάδειξη-ενίσχυση των στοιχείων που συνθέτουν τη φυσιογνωμία και εικόνα κάθε ιστορικού κέντρου (ιστοί, τοπίο, σύνολα), (β) η ανάπλαση ελεύθερων χώρων, (γ) η λήψη μέτρων αποτροπής φαινομένων ερήμωσης και εξόδου της κατοικίας, (δ) η θέσπιση και εφαρμογή ειδικών όρων, περιορισμών και κανόνων δόμησης, που κατά περίπτωση κρίνονται απαραίτητα, προκειμένου να προστατευτεί η μορφή του ιστορικού κέντρου, η πυκνότητα της δόμησης, αλλά και στοιχεία που είναι άρρηκτα δεμένα με την ιδιομορφία κάθε περιοχής.

Πηγή : Εφημερίδα Μακεδονία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου